Lokaltidningarna och den nya tekniken

I och med att ny teknik kommer in fortare och fortare i tidningsvärlden genom smarta telefoner och iPad så gäller det för lokaltidningarna att hålla sig i den tekniska framkanten för att inte tappa nya kunder.

Stampen har haft en tävling där frågan var
Hur tar du del av nyheter år 2020, och vad betalar du för?

Vinnaren, Victoria Fagerfjäll, skriver bland annat

Ã…r 2020 kommer stora förändringar inom mediebranschen att ha ägt rum. Den yngre generationen, det vill säga de som har växt upp under dotcom-eran, ser webben som det primära verktyget i vardagen. Att interagera genom sociala medier och ta del av webbaserade nyheter via telefonen, datorn och Ipaden är för dem en självklarhet.

Det stora skiftet, där de webbaserade nyheterna erövrar makten över papperstidningarna, infaller sannolikt runt detta år, då den unga generationen från idag finner större intresse i nyheter. Den traditionella papperstidningen, både betaltidningar och gratisversioner, finns dock kvar men tjänar läsare på annat sätt.

Jag håller med Victoria gällande tekniken och hur vi läser en tidning i framtiden. Så hur ska en lokaltidning som t.ex. Örnsköldsviks Allehanda, ÖA, vara med i racet och inte komma på efterkälken?

ÖA har en stor fördel – de är en lokaltidning som har en stark hemmamarknad. Men om de inte följer med teknikutvecklingen förloras den yngre generationen = affärsmöjligheter. För att kunna fånga upp de unga och samtidigt behålla de äldre läsarna gäller det att utbilda de senare, för det mesta, för att de ska kunna tillgodogöra sig den nya tekniken – att korta ned den så kallad Technology Adoption Lifecycle.

Technology Adoption Lifecycle

 
Från Wikipedia

  • Innovators – had larger farms, were more educated, more prosperous and more risk-oriented
  • Early adopters – younger, more educated, tended to be community leaders
  • Early majority – more conservative but open to new ideas, active in community and influence to neighbours
  • Late majority – older, less educated, fairly conservative and less socially active
  • Laggards – very conservative, had small farms and capital, oldest and least educated

Som ni ser på bilden ovan så står den tidiga och senare majoriteten för 64 % av kundkretsen (enligt denna modell). Då gäller det att på ett enkelt sätt föra ut och förklara den nya tekniken. På detta sättet behåller man de äldre läsarna som föredrar papperstidningen, som undertecknad, och de som är intresserad av att kunna utnyttja den nya tekniken.

Vad tror du är lokaltidningarnas framtid? Skriv din kommentera nedan.

Om Magnus Attefall

Magnus Attefall's passions are helping companies with their digital brands and its posibilities, MarCom and developing business and organizations.

13. december 2010 av Magnus Attefall
Kategorier: Projektledning | Taggar: , , | Kommentering avstängd